Pogrešno držanje dijete i jo-jo efekat


Posle iscrpljujuće dijete, gladovanja i odricanja, može se desiti da se izgubljeni kilogrami veoma brzo vrate. To je fenomen nazvan JO-JO efekat.
Posledica je loše sprovedene dijete. Ako je dijeta bila izuzetno rigorozna, kilogrami će se brzo vratiti.

Zašto nastaje JO-JO efekat?

Organizam se brani od drastične dijete usporenjem bazalnog metabolizma. To je energija potrebna za rad unutrašnjih organa. Uspostavlja se režim trošenja mnogo manje energije pa se sporo mršavi ). Takođe, dolazi i do smanjenja mišićne mase, jer se energija potrebna za rad unutrašnjih organa manje koristi iz masnih naslaga, a više iz mišića. Smanjena mišićna masa manje troše energiju, pa je to još jedan razlog za sporije mršavljenje. Dijetom smo želeli da izgubimo masne naslage, a dobili smo sporiji gubitak masnih naslaga, gubitak mišićne mase i što je najgore, posle prestanka držanja dijete, kilogrami se veoma brzo vrate. Ako se veoma brzo izgubi 10 - 15 kilograma telesne težine, bazalni metabolizam će se usporiti za 30%. Posledica je sve sporiji i teži gubitak kilograma. Kada se nastavi sa unosom hrane kao pre dijete slediće ubrzani porast telesne težine.

JO-JO efekat nam je ostao u genima od naših predaka. Zahvaljujući njemu naši preci su preživljavali od ulova do ulova. U periodu gladovanja do sledećeg ulova organizam je maksimalno štedeo reserve. Kad bi došli do hrane reserve su se naglo punile. U kamenom dobu to je omogućavalo preživljavanje. U današnje vreme to je uzrok mnogih neuspešnih dijeta.



Kako izbeći JO-JO efekat?

- Što se drastičnije smanji kalorijski unos sporije će se mršaviti. Zato treba biti strpljiv i realan. Žene ne smeju da unose manje od 1000kcal dnevno, a muškarci 1200kcal. Sasvim je dovoljno da se nedeljno gubi 1 - 2 kg.
- Hranu podeliti u pet obroka. Većina gojaznih ljudi greši i ima samo dva obroka dnevno. Obično doručkuju u vreme predviđeno za ručak. Zbog toga je metabolizam usporeniji. Ako se ista količina hrane podeli na 5 obroka metabolizam će biti znatno brži i viže će se mršaviti.
- Samo dijeta bez pojačane fizičke aktivnosti nema efekta. Potrebno je pojačati energetsku potrošnju. Početi sa rekreacijom. Šetnja, trčanje, vožnja bicikla i rolera će sa jedne strane povećati potrošnju energije, a sa druge strane povećati mišićnu masu. U fazi mirovanja će povećana mišićna masa da troši više energije od masnih naslaga. Znači neće se “lepiti salo”. Kada se stekne navika za vežbanje onda će se i posle dijete lakše održati željena težina.

Izvor: http://www.porodicnilekar.net/


blog comments powered by Disqus


Pregledano: 39  puta.


 
eXTReMe Tracker